3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020994BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Deze cursus onderzoekt de relatie tussen genreverschuivingen en intermediale vormen in de periode rond 1800 (Aufklärung, Sturm und Drang, Klassik en Romantik). Centraal staan ontwikkelingen in het drama en de poëzie.
Diese Vorlesung untersucht die Beziehungen zwischen Genre-Entwicklungen und Intermedialität in der Periode um 1800 (Aufklärung, Sturm und Drang, Klassik und Romantik). Im Mittelpunkt stehen Entwicklungen im Drama und in der Lyrik.
Van de studenten wordt verwacht dat ze elke week de te bespreken teksten lezen en actief aan de bespreking deelnemen. Ze krijgen elke week vooraf enkele vragen om de voorbereiding en de discussie te faciliteren. Aanwezigheid in de lessen is dan ook noodzakelijk.
Elke student bereidt een presentatie van minstens 20 minuten voor over een tekst naar keuze uit de cursus, met een close reading van fragmenten. De voorbereiding wordt ten laatste 3 dagen voor de les ingediend bij de lesgever. De student verwerkt de feedback van de lesgever in de presentatie die tijdens de les gegeven zal worden.
De studenten kunnen
- inzichten verwoorden in de literaire en culturele ontwikkelingen van rond 1800;
- literaire teksten analyseren in relatie tot genreontwikkelingen en intermediale vormen;
- logisch, inzichtelijk en interactief een literaire analyse presenteren gedurende 20 minuten in correct Duits op een gevorderd niveau.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer
HOC Presentatie bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
De wekelijkse voorbereiding en actieve participatie gelden als formatieve evaluatie.
De mondelinge presentatie geldt zowel als formatief en als summatief evaluatiemoment.
Het examenonderdeel "mondelinge presentatiel" kan niet werden hernomen in tweede zittijd. Het deelresultaat van dit examenonderdeel wordt overgedragen naar de tweede zittijd.
Studenten moeten op alle deelevaluaties geslaagd zijn om te kunnen slagen voor het gehele studiedeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject