3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020980BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Nederlands: taalsysteem' gevolgd, alvorens dit vak op te nemen.​ Dit vak opnemen, houdt in dat je gelijktijdig 'Taalvariatie en taalverandering' volgt of er reeds voor geslaagd bent. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Rik Vosters (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit college doorlopen we de grote lijnen van de interne en externe taalgeschiedenis van het Nederlands. We starten bij de Indo-Europese grondtaal, en eindigen bij het Nederlands in de 20ste eeuw. De cursus is chronologisch opgezet, en we behandelen eerst de taalexterne ontwikkeling, gevolgd door een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de taal zelf. Aan de hand van de diachronische ontwikkeling gaan we ook dieper in op synchronische (voornamelijk regionale) variatie in het taalgebied.

De precieze opbouw en planning van het college wordt via Canvas gecommuniceerd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Hand-outs, eigen lesnotities, slides en opgegeven literatuur (online aangeboden)
Bijkomende info

N.v.t.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten zijn vertrouwd met de grote lijnen van de externe en interne taalontwikkeling van het Nederlands. Ze kunnen taalexterne en taalinterne ontwikkelingen uitleggen, duiden en illustreren, en zien kruisverbanden tussen verschillende periodes, verschillende onderdelen, en diachronie-synchronie. [Dublin-descriptor: kennis en inzicht]

Studenten kunnen de opgedane kennis en vaardigheden toepassen op tekstfragmenten uit het verleden, en kunnen ongeziene voorbeelden taalhistorisch duiden, verklaren en kaderen.  [Dublin-descriptor: toepassen kennis en inzicht]

Studenten zijn in staat om de belangrijkste naslagwerken voor de historische taalkunde van het Nederlands op verantwoorde wijze te raadplegen en gebruiken, en kunnen zo op zelfstandige wijze de opgedane kennis en vaardigheden uit het college verder uitdiepen. [Dublin-descriptor: leervaardigheden]

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Korte schriftelijke voorbereidingstijd voorzien voor het mondelinge examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-English (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject