6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018703FNR voor alle studenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Sport en ontwikkeling’ gevolgd, alvorens dit opleidingsonderdeel op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Bewegings- en Sportwetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom (titularis)
Hebe Schaillée
Luna Van der Steen
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze module zal de student inzicht geven in hoe de doelstellingen en het proces van sociale sportorganisaties geëvalueerd kan worden. Hiervoor zal de student vanuit een theoriegestuurde evaluatiebenadering, een meetplan ontwikkelen waarbij het evalueren van de efficiëntie en effectiviteit van een sociale sportorganisatie centraal staat.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Deze module wordt georganiseerd onder de vorm van blokonderwijs door middel van een ‘intensive week’. 

Er wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht van de studenten. De cursus is opgebouwd aan de hand van een aantal inleidende theoretische lessen en het werken in groepsverband aan een specifieke opdracht. Hierbij zullen de groepen tussentijds gevraagd worden om hun vorderingen te presenteren aan het onderwijsteam. Tevens wordt er een goede samenwerking (met duidelijke taakafspraken) verwacht tussen de studenten en de (eventuele) externe organisatie waarmee men per groep zal samenwerken.

Deze module vereist 100% verplichte aanwezigheid tijdens de intensieve week, tijdens de tussentijdse presentaties én tijdens de presentaties op het einde van het semester. 

Leerresultaten

Leerresultaten

Na afloop van het studiedeel zal de student:

§  het concept sociale inclusie kunnen bespreken en kaderen binnen maatschappelijke kwetsbaarheid van jongeren

§  de verwachtingen die men stelt tov. de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren kritisch kunnen bespreken

§  inzicht hebben in het analytisch kader om de relatie tussen sport en sociale inclusie van jongeren te evalueren

§  een concreet meetplan kunnen uitwerken voor het evalueren van de effectiviteit en efficiëntie van een sociale sportorganisatie

  • op een duidelijke manier dit plan kunnen presenteren

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Groepswerk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijkopdracht met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De WPO Groepswerk omvat het volgende en wordt geëvalueerd als volgt: 

  • Evaluatie van het groepswerk (visueel model met bijhorende paper + presentatie inclusief Q&A) door het onderwijsteam. Deze productevaluatie van het onderwijsteam bepaalt 50% van het eindcijfer.
  • Correctie van het individuele cijfer (evaluatie groepswerk door het onderwijsteam) door een peer-evaluatie via CANVAS. Het individuele cijfer wordt gecorrigeerd door middel van een individuele wegingsfactor en bepaalt 25% van het eindcijfer. De totale score van de student is bijgevolg niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Bij het te laat invullen van de peer-evaluatie zal er een aangepaste individuele wegingsfactor toegepast worden.
  • Evaluatie door de betrokken praktijkorganisatie op basis van een evaluatiematrix met indicatoren voor zowel het eindproduct als het co-creatief proces. Deze product- en procesevaluatie door de betrokken praktijkorganisatie bepaalt 25% van het eindcijfer.

De student moet deelgenomen hebben aan alle opdrachten voor de beoordeling. Zo niet, krijgt deze een ‘afwezig’ op het puntenblad.

Onderstaande zaken zullen de individuele score mee bepalen: 

- Evaluatie door het onderwijsteam op basis van een evaluatiematrix met indicatoren voor het eindrapport dat de studenten indienen. Deze productevaluatie van het onderwijsteam bepaalt 50% van het eindcijfer.

- Punt voor de finale groepspresentatie en verdediging van de groepsleden op de vragen die voorgelegd worden vanuit het onderwijsteam, medestudenten en de (eventuele) betrokken praktijkorganisaties. Er wordt voor dit onderdeel een score voorzien per groep. Dit onderdeel van de evaluatie bepaalt 20% van het eindcijfer.  

- Indien op de opdracht uitgevoerd wordt ihkv van een CERL-traject wordt er een evaluatie door de betrokken praktijkorganisatie voorzien. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een evaluatiematrix met indicatoren voor het beoordelen van het ingediende eindrapprt en voor het co-creatief proces. Deze product- en procesevaluatie door de betrokken praktijkorganisatie bepaalt 30% van het eindcijfer. Indien er geen CERL-trajecten opgezet kunnen worden, zal het punt voor de finale groepspresentatie opgetrokken worden naar 50% van het eindcijfer.

- Correctie van het individuele cijfer door een peer-evaluatie via CANVAS. Het individuele cijfer wordt gecorrigeerd door middel van een individuele wegingsfactor en bepaalt 30% van de eindscore. De totale score van de student is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Bij het te laat invullen van de peer-evaluatie zal er een aangepaste individuele wegingsfactor toegepast worden. De student moet deelgenomen hebben aan alle opdrachten - met name de groepsopdracht, de finale presentatie inclusief Q&A en de peer-evaluatie - voor de beoordeling. Zo niet, krijgt deze een ’afwezig’ op het puntenblad.

De evaluatie tijdens de tweede zittijd bestaat uit een mondeling examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de lichamelijke opvoeding: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel verdieping sportbeleid en sportmanagement