6 ECTS credits
154 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018702FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
Tijdens high performance management (HPM) worden performance management en topsport belicht vanuit drie perspectieven. Op het macro niveau komen de commerciële, politieke, sociale en culturele factoren met impact op het management van topsport aan bod. Het mesoniveau omvat het meten van prestaties en succes in topsport, het management van high performance sportbeleid, vergelijking van topsportmodellen, kwaliteits- en prestatiemanagement van sportorganisaties en het besturen (governance) in topsport. Op het microniveau staat de ontwikkeling van een topsportcarrière (en na-carrière) centraal vanuit een holistische benadering, evenals ondersteuning en services van topsporters, trainers en het topsportteam. Tot slot wordt aandacht gegeven aan de omgevingsfactoren die topsport beïnvloeden, zoals de toegenomen commercialisering en globalisering van topsport, risicomanagement en topsportevenementen en drugsbeleid en management.
De cursus high performance management wordt aangeboden als een ‘intensive course’ en bestaat uit een introductieles, een volledige week waarbij verplichte aanwezigheid vereist is (100%) en een groepswerk. Tijdens deze week worden een aantal thema’s diepergaand belicht en worden de studenten aangezet om via zelfstudie (zie studiemateriaal) diepergaand inzicht te krijgen in de materie.
Daarnaast maken de studenten een groepswerk, ‘HPM topsportproject’, waarbij ze in staat moeten zijn om zelf een thema met betrekking tot HPM in sport kritisch te benaderen, te analyseren en strategisch te plannen in functie van beleidsdoeleinden. Daarbij moeten ze de verschillende perspectieven en contexten van (ofwel) bestuurlijke en organisatorische ontwikkelingen in de topsport interpreteren, (ofwel) een individuele ontwikkeling van een topsporter, dit door een case study uit te werken rondom een vooraf bepaald (jaarlijks) thema dat door de docent wordt voorgesteld.
Handboek: (vereist)
P. Sotiriadou, V. De Bosscher (2013). Managing high Performance Sport. London and New York, UK: Routledge. ISBN: 978-0-415-67195-8 (322p)
Digitaal studiemateriaal (slides lessen) – (vereist)
Bijkomende informatie:
De master student sportwetenschappen zal:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Examen + casestudy met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting:
(1) Tijdens de intensive week geven studenten een presentatie aan elkaar over een thema waain ze zich aan de hand van het boek HPM hebben verdiept en evalueren elkaar hierover (peer assessment).
(2) Door middel van het HPM topsportproject moeten studenten in staat zijn om zelf een vooropgesteld thema met betrekking tot HPM in sport kritisch te benaderen, te analyseren en strategisch te plannen in functie van beleids- of begeleidingsdoeleinden. Daarbij moeten ze de verschillende perspectieven en contexten van (ofwel) bestuurlijke en organisatorische ontwikkelingen in de topsport, (ofwel) een individuele ontwikkeling van een topsporter interpreteren. Dit moet resulteren in (a) een literatuurstudie, (b) een case-study die op individuele wijze schriftelijk ingediend te worden en (c) via groepswerk mondeling moet toegelicht worden.
Het is verplicht om tijdens de intensive course aanwezig te zijn. In geval van wettige afwezigheid (e.g. Erasmus, topsportstudent, ziekte (met doktersattest)), kan in overeenkomst met de titularis worden beslist om de student via zelfstudie/een opdracht de intensive course te laten inhalen. Zij krijgen een specifieke opdracht, gebaseerd op het handboek. De student neemt dan contact op met de docenten voor de start van de intensive course. Studenten die gedurende de intensive course volledig ongewettigd afwezig waren, krijgen als resultaat 0/20 in beide zittijden.
De totaalscore wordt als volgt verdeeld:
- Peer-assessment presentatie: 15 (niet voor training & coaching)
- Literatuurstudie: 30
- Schriftelijke casestudy (groepswerk): 30 (waarvan 10 pt op persartikel)
- Groepspresentatie: 25
· Tweede zittijd: Indien de student een onvoldoende haalt op de totaalscore, is het mogelijk om deelpunten over te zetten van eerste zittijd naar tweede zittijd. In tweede zittijd zal de student voor het respectievelijke deel waarvoor hij/zij een onvoldoende haalde:
- hij/zij een nieuwe presentatie geven aan de docenten, op basis van een hoofdstuk uit het handboek dat door de docent wordt gekozen;
- voor de WPO een uitgebreide schriftelijke casestudie maken, verder bouwend op het thema uit de eerste zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel verdieping sportbeleid en sportmanagement