10 ECTS credits
267 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4018675ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je gelijktijdig het opleidingsonderdeel ‘Aanvullende statistiek in de bewegingswetenschappen’ opnemen of moet je reeds geslaagd zijn voor ‘Aanvullende statistiek in de bewegingswetenschappen’. Het opnemen van ‘Masterproef in de bewegings- en sportwetenschappen deel 1’ houdt ook in dat je 'Onderzoeksmethodologie in de bewegingswetenschappen' en ‘Inleidende statistiek in de bewegingswetenschappen’ gelijktijdig volgt of hiervoor reeds bent geslaagd.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
LK Academische eenheid
Onderwijsteam
Tom Deliens (titularis)
Onderdelen en contacturen
9 contacturen Hoorcollege
240 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel is samengesteld volgens de principes van blended learning en bestaat uit hoorcolleges (oa. flipped classrooms, kennisclips,…), interactieve lessen (responsie,  Q&A,/WPO, …) en zelfstandig werk.
Thema’s die besproken worden binnen dit vak zijn oa:
• Wat is een systematische literatuurstudie?
• Systematisch formuleren van een vraagstelling.
• Het opstellen van een zoekopdracht (zoeksleutel) ifv databases.
• Het selecteren van artikels (na een gerichte en efficiënte literatuursearch).
• Het beoordelen van de kwaliteit (Risk Of Bias) van artikels.
• Principes van data-extractie.
• Wat is een meta-analyse?
• Het interpreteren van resultaten.
• Het opstellen van een onderzoeksprotocol.
• Inschatting maken van de steekproefgrootte.
• Introductie van de commissie medische ethiek en good clinical practice.
• Academische schrijfstijl en presenteren.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts van de ppt-presentaties, werkopdrachten en aanvullende informatie, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Evidence-Based Rehabilitation, A guide to practice, Law M & McDermid J eds, 3e, SCLACK Inc. USA, 9781617110214, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties, Een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheiszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen, W.S. Jansen G.J: Jansen, 8de druk, ThiemeMeulenhoff bv, 9789006643428, 2016
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, Offringa M, Assendelft W, Scholten R eds., 5de herziene druk,, Bohn Stafleu van Loghum, Houten (NL), 9789036819770, 2018
Bijkomende info

Vermits de verschillende opdrachtfasen handelen over het voorbereidend werk van een deel van de eindverhandeling, zal de student op regelmatige wijze deze opdrachten bespreken met zijn promotor.

Leerresultaten

Leerresultaat

De leerdoelen van dit OO zijn:
• De student verwerft kennis, inzicht en vaardigheden betreffende de opzet van wetenschappelijk onderzoek op basis van een onderzoeksvraag.
• De student is in staat om op basis van een onderzoeksvraag een systematische literatuurstudie uit te voeren.
• De student is in staat om op basis van de onderzoeksvraag en de uitgevoerde systematische literatuurstudie een onderzoeksprotocol voor de masterproef op te stellen.
• De student is in staat om bevindingen uit eigen systematisch literatuuronderzoek en daarop gebaseerd onderzoeksprotocol op een wetenschappelijke wijze schriftelijk EN mondeling te rapporteren.
• Masterproef deel 1 leidt tot een systematische review betreffende een (sub)vraagstelling die verband houdt met het onderzoeksdomein van de bewegingswetenschappen.
• Masterproef deel 1 leidt tot een onderzoeksprotocol, welke de basis vormt voor Masterproef deel 2 (literatuurstudie + experimentele deel).
Dit OO draagt bij aan de volgende leerresultaten:
• De student voert een systematische analyse van wetenschappelijke bronnen (bibliotheek, databanken, ICT) uit (4).
• De student voert een systematische literatuurstudie uit (4).
• De student formuleert onderzoeksvragen (4).
• De student verricht wetenschappelijk onderzoek (4).
• De student interpreteert wetenschappelijke gegevens (4).
• De student dissemineert het gevoerde onderzoek (4).
• De student reflecteert op zijn wetenschappelijk handelen (4).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • systematische review met een wegingsfactor 60 en aldus 66.7% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 40% van dit deelcijfer wordt bepaald door de promotor (dit is dus 24% van het totale eindcijfer) en 60% van dit deelcijfer wordt bepaald door de docent (dit is dus 36% van het totale eindcijfer)
  • protocol met een wegingsfactor 30 en aldus 33.3% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: 40% van dit deelcijfer wordt bepaald door de promotor (dit is dus 12% van het totale eindcijfer) en 60% van dit deelcijfer wordt bepaald door de docent (dit is dus 18% van het totale eindcijfer)

Aanvullende info mbt evaluatie

Dit is een jaar-opleidingsonderdeel met één evaluatiemoment in juni. De beoordeling gebeurt door de docent en de promotor.
Toelichting puntenverdeling: 
De systematische review bepaalt 60% (*1) van het eindcijfer, het protocol bepaalt 30% van het eindcijfer (*2) en de presentatie en verdediging bepalen 10% van het eindcijfer (*3).
*1) Systematisch review (60% eindcijfer): 
• 40% beoordeling promotor
• 60% beoordeling docent
*2) Protocol (30% eindcijfer):
• 40% beoordeling promotor
• 60% beoordeling docent
*3) Presentatie en verdediging (10% eindcijfer)
• 100% beoordeling docent
 

1e zittijd:
Deadline indienen: twee weken voor het examen: indienen van de systematische review én het onderzoeksprotocol, tezamen met de beoordeling van de promotor op beide onderdelen (voor meer info, zie Canvas). Het format voor de systematische review en het onderzoeksprotocol zijn beschikbaar op Canvas. Tijdens de eerste zittijd presenteert de student (power point presentatie van maximaal 10 minuten) de systematische review en het onderzoeksprotocol. De presentatie wordt beoordeeld door de docent. De docent beoordeelt tevens de systematische review en het onderzoeksprotocol.

2e zittijd:
Deadline indienen: twee weken voor het examen: indienen van alle manuscripten zoals beschreven voor de 1e zittijd tezamen met de beoordelingen door de promotor. De student zal beide onderdelen presenteren onder de vorm van een power point presentatie (maximaal 10 minuten). De presentatie wordt beoordeeld door de docent. De docent beoordeelt tevens de systematische review en het onderzoeksprotocol. Indien de student in de tweede zittijd een herwerkte versie van een, in de eerste zittijd ingediend manuscript aanbiedt, dient deze vergezeld te zijn van een duidelijk overzicht waarin punt-per-punt de aangebrachte wijzigingen worden opgegeven en gemotiveerd.

Belangrijke informatie mbt beide zittijden:
Om te kunnen slagen voor dit OO dient de student een voldoende te behalen op zowel de systematische review (totaal score docent + score promotor = minstens 10/20) als op het onderzoeksprotocol (totaal score docent + score promotor = minstens 10/20) afzonderlijk. Bij een onvoldoende op één van beide delen, wordt het laagste deelcijfer als eindcijfer gehanteerd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sporttraining en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel sportbeleid en sportmanagement
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderzoeksmatige verdieping
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting fysieke activiteit, fitheid en gezondheid - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel verdieping training en coaching
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sporttraining en coaching - profiel onderwijs
Master in de bewegings- en sportwetenschappen: Afstudeerrichting sportbeleid en sportmanagement - profiel verdieping sportbeleid en sportmanagement