6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4016570FEW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
De forensische psychologie situeert zich op het raakvlak tussen justitie en hulpverlening. Het betreft een breed domein, waar zowel de vrijwillige als verplichte hulpverlening onder vallen, en waar de focus op zowel de pleger als het slachtoffer van een misdrijf ligt. In dit opleidingsonderdeel maken studenten kennis met de eigenheid van deze sector en leren zij kritisch reflecteren over onderwerpen uit de forensische psychologie.
In deze lessenreeks wordt de focus gelegd op preventie van crimineel -en meer specifiek gewelddadig- gedrag (o.a. huiselijk geweld en seksueel geweld). In dit opleidingsonderdeel benaderen we gewelddadig gedrag als een volksgezondheidsprobleem. Hierbij wordt uitgebreid stilgestaan bij de uitwerking van een multidimensioneel preventiebeleid vanuit een sociaal-ecologisch perspectief met aandacht voor het individu, interpersoonlijke relaties, de gemeenschap en de samenleving.
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op kennis die de studenten eerder verworven in onder andere het opleidingsonderdeel Criminologische Psychologie en vult de bestaande kennis van de studenten aan. In dit opleidingsonderdeel wordt besproken hoe kennis vanuit de forensische psychologie toegepast kan worden in kader van preventie. De verschillende preventieniveaus, zijnde primaire, secundaire, tertiaire en quaternaire preventie, zullen toegepast worden op verschillende doelgroepen (plegers en slachtoffers) en op uiteenlopende vormen van gewelddadig gedrag als bijvoorbeeld huiselijk en seksueel geweld.
Het accent ligt enerzijds op het verwerven van theoretische kennis. Anderzijds wordt in dit opleidingsonderdeel uitgebreide aandacht besteed aan de praktijk. Dit kan de vorm aannemen van gastcolleges gegeven door actoren uit het werkveld.
De colleges worden gedoceerd in het Nederlands. Voor werkstudenten worden opgenomen colleges ter beschikking gesteld.
Digitaal cursusmateriaal (vereist): slides en teksten die de behandelde thema’s situeren en uitdiepen worden kosteloos ter beschikking gesteld op Canvas. De slides en/of teksten worden voor of na het desbetreffende hoorcollege op Canvas geplaatst.
Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.
Domeinspecifieke leerdoelstellingen:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer
HOC Groepswerk bepaalt 40% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
De studenten werken in kleine groepen een paperopdracht uit waarin ze forensisch-psychologische inzichten met criminologische kennis en perspectieven integreren met als doel om aan een nood uit het relevante werkveld tegemoet te komen. De studenten dienen bij het uitwerken van de voorgenoemde opdracht het cursusmateriaal te gebruiken en dienen dit aan te vullen met wetenschappelijke teksten en informatie verkregen vanuit de praktijk die zij zelfstandig opzoeken en verwerken. De opdracht van de paper betreft een reflectie- of toepassingsvraag. Aan de paper wordt tevens een peer-evaluatie gekoppeld, waarin de medewerking aan het groepswerk van ieder groepslid onderbouwd en geëvalueerd wordt door de overige groepsleden.
Het gebruik van generatieve AI is toegelaten bij bepaalde delen van deze evaluatie, meer informatie via CANVAS.
Een schriftelijke eindtoets waarbij aan de hand van een gesloten-boek examen twee elementen aan bod komen: (1) verdiepende theoretische vragen die inzicht in de behandelde leerstof toetsen, en (2) het analyseren van concrete casuïstieken, stellingen dan wel beleidsmaatregelen waarbij een aantal praktijkgerichte vragen dienen beantwoord te worden a.h.v. de doorheen de (gast)colleges behandelde kennis en inzichten. Het examen omvat open vragen.
Indien de student geen bijdrage levert aan het groepswerk of niet aan het schriftelijke examen deelneemt, dan leidt dit tot een doorverwijzing naar een volgende zittijd. Beperkte medewerking aan de twee examenonderdelen kan aanleiding geven tot een vermindering van punten of tot een doorverwijzing naar een volgende zittijd. Deelresultaten worden niet overgedragen naar tweede zittijd of naar een volgend academiejaar.
Dezelfde evaluatiemethode wordt gehanteerd voor dag- en werkstudenten. Ook voor de 2de zittijd wordt dezelfde evaluatiemethode behouden (schriftelijk examen en groepswerk), tenzij een groepsindeling wegens een te beperkt aantal studenten (<3) onmogelijk is. Dan is de uitwerking van een individuele opdracht genoodzaakt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)