6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016545ANW voor werkstudenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Psychologie' gevolgd, alvorens 'Criminologische psychologie' op te nemen. Deze inschrijvingsvereiste is enkel geldig voor studenten bachelor Criminologische Wetenschappen (standaardtraject). Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor opleidingsonderdelen waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Criminologie
Onderwijsteam
Katarzyna Uzieblo (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Criminologische psychologie bestudeert vanuit zowel fundamenteel-wetenschappelijke als toegepast-wetenschappelijke hoek (ernstig) normoverschrijdend gedrag gepleegd door personen, voor zover het bepaald wordt door psychische processen (gedachten, gevoelens, doelstellingen, motivaties, en regulatieprocessen ....) die per definitie in voortdurende interactie met psychologisch relevante situatiekenmerken optreden, en zich mee situeren in ontwikkelingspsychologische trajecten.

De cursus bestaat uit 2 luiken: de ontwikkeling van normoverschrijdend gedrag (Deel I) en de toepassing van criminologisch psychologische inzichten bij opsporing en strafrechtelijke vervolging (Deel II).

DEEL I. Het eerste en omvangrijkste deel van de cursus behandelt diverse biopsychosociale theorieën ter verklaring van normoverschrijdend gedrag met aandacht voor de interactie tussen biologische (bv. neurobiologische afwijkingen), psychologische (bv. cognities, emotieverwerking) en sociale risicofactoren (bv. gezinsfactoren) alsook met aandacht voor het ontwikkelingspsychologisch perspectief. Deze thema's worden behandeld doorheen het exemplarisch bespreken van verschillende vormen van normoverschrijdend gedrag met bijzondere aandacht voor geweldsdelicten als seksueel geweld, partnergeweld en stalking. 

Deel I biedt, vertrekkend vanuit kritische vraagstellingen, een zicht op:

  • prevalentie van gewelddadig gedrag,
  • psychologische motieven en verklaringsmodellen bij gewelddadig gedrag,
  • de mogelijkheden en beperkingen van de psychologische behandeling van plegers van dergelijk gedrag, en
  • de factoren die de kans op recidive verhogen (risicofactoren) dan wel verlagen (beschermende factoren).

DEEL II. In het 2de luik belichten we de meerwaarde van psychologische inzichten bij het strafrechtelijk onderzoek, inclusief het politioneel onderzoek met aandacht voor o.a. kwetsbare verdachten en getuigenverklaringen. Hierbij komen inzichten uit de rechtspsychologie aan bod.

In haar toepassing vooronderstelt de criminologische psychologie de integratie van nomothetische en idiografische onderzoeksmethoden. Dit wordt doorheen de cursus geïllustreerd a.h.v. concrete casussen en toegepaste methoden om bij individuen normoverschrijdend gedrag te identificeren, te begrijpen, te behandelen, te voorspellen en/of te helpen voorkomen.

Hierbij staat telkens de vertaling naar de praktijk centraal. Aan de hand van casuïstiek en een of meerdere gastcolleges wordt geïllustreerd hoe men in de praktijk aan de slag gaat met criminologisch-psychologische vraagstukken.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Syllabus met slides, Canvas
Bijkomende info

Slides zullen via Canvas ter beschikking gesteld worden.

Deze slides worden waar nodig of gewenst aangevuld met bijkomende Engels- of Nederlandstalige teksten die de inhoud van de slides aanvullen of kritisch belichten. Deze teksten worden tijdig en kosteloos via Canvas ter beschikking gesteld, voor dan wel na de desbetreffende les. 

Het lesmateriaal aangeleverd door de gastdocent(en) wordt als verplichte literatuur beschouwd, tenzij anders vermeld. 

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

Leerresultaten

Algemene competenties

Domeinspecifieke leerdoelen:

  1. Kennis hebben van en inzicht hebben in de criminologische en strafrechtelijke referentiekaders en in de rol van de diverse actoren binnen de strafrechtsbedeling.
  2. Basiskennis hebben van en inzicht hebben in de theorieën en het wetenschappelijk onderzoek relevant voor de wetenschappelijke benadering van criminologische feiten, fenomenen en de reacties daarop.
  3. Kennis hebben en toepassen van de relevante kwantitatieve en kwalitatieve methoden en technieken van wetenschappelijk criminologisch onderzoek.
  4. Zowel theoretisch als praktijkgericht kritisch analyseren van criminologische feiten, fenomenen en de reacties daarop op basis van een wetenschappelijke argumentatie.
  5. Op een wetenschappelijk-academisch verantwoorde wijze helder en gevat presenteren en schriftelijk rapporteren van een criminologisch relevante vraagstelling. 
  6. Als criminoloog integer handelen en respecteren van deontologische normen.
  7. Bewust zijn van het belang van permanente professionele en academische kennisontwikkeling binnen de eigen en aanverwante kennisgebieden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Een schriftelijke eindtoets waarbij aan de hand van een gesloten-boek examen twee elementen aan bod komen:

  1. verdiepende theoretische vragen die inzicht in de behandelde leerstof toetsen;
  2. het analyseren van concrete casuïstieken, stellingen dan wel beleidsmaatregelen waarbij een aantal praktijkgerichte vragen dienen beantwoord te worden a.h.v. de doorheen de (gast)colleges behandelde kennis en inzichten. Deze eindevaluatie staat voor 100% van de te behalen punten.

Het examen bestaat uit meerkeuzevragen en een open vraag. Het meerkeuze-gedeelte zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen. De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen over eventuele puntenaftrek.

Bij de start van de cursus wordt meer info over de evaluatie op Canvas ter beschikking gesteld. Op het einde van de cursus en aldus voor het examen ontvangt de student tevens voorbeeldvragen en modelantwoorden. Ook deze informatie zal op Canvas ter beschikking gesteld worden.

Dezelfde evaluatiemethode wordt gehanteerd:

  1. voor zowel dag- als werkstudenten;
  2. voor de eerste en tweede zittijd. 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Verkort traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie