6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1016416BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Deze cursus focust zowel op kwalitatieve als kwantitatieve data-analyse. Het herhaalt de empirische onderzoekscyclus en het verschil tussen en de meerwaarde van kwalitatief en kwantitatief onderzoek binnen de Agogische wetenschappen. Daarnaast verdiept de cursus verschillende (basis) kwantitatieve en kwalitatieve analysetechnieken die courant zijn binnen onderzoek in de Agogische Wetenschappen gebruik makend van software (bv. SPSS; MAXQDA en/of NVIVO). We bouwen verder op de kennis van Onderzoeksmethoden en -technieken van de agogische wetenschappen en statistiek I: meetschalen en beschrijvende statistiek. Basis Wiskunde zoals gespecifieerd in de eindtermen voor het SO (3 uur wiskunde) zijn nodige voorkennis voor de interpretatie van statistische modellen, en dus ook nodige voorkennis voor het opleidingsonderdeel.
Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel, het verplichte en optionele studiemateriaal en de studietijdberekening volgt tijdens de eerste les.
Gastcolleges kunnen worden opgenomen in de cursus.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Opleidingsspecifieke leerresultaten
Dit opleidingsonderdeel draagt bij aan volgende opleidingsspecifieke leerresultaten van de bachelor Agogische Wetenschappen (zie Leerresultaten Bachelor Agogische Wetenschappen).
Vakspecifieke leerresultaten
De student kan ...
... data transcriberen en resultaten rapporteren volgens gangbare methoden van het kwalitatief onderzoek
... de gangbare toetsen uitvoeren met behulp van SPSS, en kan het resultaat interpreteren en rapporteren
... kan verschillende kwalitatieve en kwantitatieve analyses uitvoeren op een dataset en argumenteren waarom hiervoor gekozen werd.
... verbindingen leggen tussen verschillende manieren van analyseren en grotere kaders van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer
WPO Groepswerk bepaalt 60% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten moeten op elk onderdeel (examen, groepstaak kwalitatieve analyse en groepstaak kwantitatieve analyse) minimaal 10/20 halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende haalt voor één van deze drie onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer. Het deelcijfer waarvoor je slaagde in de eerste zittijd, mag je overdragen naar de tweede zittijd en hoef je dus niet opnieuw af te leggen.
De tweede zittijd bestaat uit een examen en/of groepsopdracht volgens dezelfde eisen van de eerste sessie.
De student die een taak toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent.
Als je voor minstens één onderdeel "Afwezig" bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.
De deelresultaten van de afzonderlijke cursusonderdelen zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.
Het totaalcijfer van de student voor de groepsopdracht is niet noodzakelijk hetzelfde voor alle groepsleden. Het individuele cijfer is afhankelijk van een evaluatie door medestudenten (peer-assessment) waarbij de individuele bijdrage wordt geëvalueerd. De docent kan besluiten om aanpassingsfactor te verhogen, verlagen of er geen rekening mee te houden in geval van onbetrouwbare scores. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen worden genomen, maar zal altijd gebaseerd zijn op argumenten, analyses en/of aanvullende observaties/discussie. Bij het niet indienen van peer-assessment kan de docent maximale punten aftrekken.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Schakelprogramma Master of Science in het basisonderwijs: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek