6 ECTS credits
174 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015731ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business Technology and Operations
Onderwijsteam
Marc Goldchstein
Thomas Crispeels (titularis)
Emiel De Buyser
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
122 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Ondernemerschap zorgt voor ingrijpende veranderingen in vele facetten van de samenleving. Aangezien technologie alomtegenwoordig is in moderne en op kennis gebaseerde samenlevingen, draagt technologisch ondernemerschap aanzienlijk bij tot nationale en wereldwijde economische welvaart en groei. Om dergelijke bijdragen te kunnen leveren, is echter een zorgvuldig begrip nodig van de bedrijfsconcepten die technologische ondernemers en hoogtechnologische starters omringen. In deze context introduceert deze cursus de grondbeginselen van het denken in bedrijfsecosystemen, ondernemingsstrategie en financiering, en belangrijke aspecten van technologie management, zoals intellectuele eigendomsrechten en technologieoverdracht.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides van cursus, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Lectuurlijst, Canvas
Bijkomende info

Deze beschrijving van de onderwijsmethoden is indicatief, om de verwachte studielast in te schatten.

HOC: 26 uur

  • De docent en studenten interageren in collectieve contactmomenten en gaan (actief) aan de slag met de leerstof.
  • Bij gelegenheid nodigt de cursus gastdocenten uit. Aanwezigheid bij deze gastcolleges wordt sterk aanbevolen.

WPO: 26 uur

  • Interactieve sessies gericht op de toepassing van de leerstof op praktijkvoorbeelden en cases.
  • Bij gelegenheid hanteert de cursus een case-based benadering waarbij van studenten wordt verwacht dat zij een business case lezen en voorbereiden. Aanwezigheid bij deze business case sessies wordt sterk aanbevolen.

ZELF (zelf): 91 uur (examen) + 31 uur (opdracht)

  • Zelfstudie om het cursusmateriaal gedurende het semester bij te houden en achtergrondinformatie door te nemen: 2 uur/HOC, 2uur/WPO (52 uur).
  • Voorbereiding examen (39 uur).
  • Voorbereiding opdracht (31 uur).
Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan:

  • de complexiteit en de dynamiek van het bedrijfsecosysteem begrijpen in de context van technologisch ondernemerschap en hoogtechnologische starters,
  • de methodologische aanpak begrijpen voor het ontwikkelen van een ondernemersstrategie,
  • de sleutelconcepten van technologiemanagement en hun relatie tot ondernemerschap begrijpen,
  • de logica van (high-tech) entrepreneurial finance begrijpen en de belangrijkste variabelen berekenen in cap tables van financieringsrondes,
  • de leerstof en concepten identificeren, relateren en toepassen in/tot reële gevallen en voorbeelden in een individuele en groepscontext.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Combinatie van case-based open vragen en multiple choice vragen. Gesloten boek examen.

    Indien de student verhinderd was voor het examen en recht heeft op een inhaalexamen, dan wordt dit inhaalexamen mondeling afgenomen door het onderwijsteam (100% van de punten).

    Tijdens de lessenreeks wordt een apart infomoment met betrekking tot het examen ingelast. Tijdens dit infomoment wordt meer informatie gegeven over het examen (te kennen leerstof, voorbeeldvragen...) en is er mogelijkheid om vragen te stellen aan het onderwijsteam.
  • Opdracht met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepsopdracht gericht op de toepassing van de leerstof op praktijkvoorbeelden en cases. Opdrachtinstructies beschikbaar via Canvas.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen telt voor 80% mee voor de individuele score van de student en bestaat uit een deel "open vragen" (50% van de individuele score) en een meerkeuzedeel (30% van de individuele score). Het meerkeuzedeel wordt gequoteerd met een positieve score door middel van het systeem van de 'Hogere Cesuur'. Voor foute antwoorden worden dus geen punten afgetrokken. Het behalen van punten door te raden wordt echter in het eindresultaat verrekend door middel van hogere slagingsgrenzen (cesuur). De specifieke limieten voor het examen van deze cursus worden aangekondigd in de exameninstructies. Je examenstrategie is dus éénvoudig: doe je best voor het hele examen, doe een beredeneerde gok voor meerkeuzevragen die je niet of gedeeltelijk kent, zonder je zorgen te maken over het verliezen van punten voor foute antwoorden.

De opdracht telt voor 20% mee in de individuele eindscore van de student. Nadere instructies worden tijdens het semester gegeven en de opdracth kan een groepsopdracht zijn.Deelname aan de opdracht in de eerste zittijd is verplicht; niet deelnemen resulteert in een "afwezig" cijfer voor het volledige examen in de eerste zittijd en in een "nul" cijfer voor het deel van de opdracht in de tweede sessie. Er is geen herkansing mogelijk voor de opdracht in tweede zittijd.

Het gebruik van generatieve AI voor de opdracht is beperkt en wordt gespecificeerd in de opdrachtinstructies. Elk gebruik van generatieve AI moet worden erkend en er moet op een passende manier naar worden verwezen.

Resultaten van de opdracht die tijdens de eerste zittijd zijn behaald, worden overgedragen naar de tweede zittijd, ongeacht het cijfer.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Marketing
Voorbereidingsprogramma Master of Science handelsingenieur: Standaard traject