6 ECTS credits
152 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1014447AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Economie’ gevolgd, alvorens ‘Media-economie’ op te nemen.​
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Pieter Ballon
Annelien Smets (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
126 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus behandelt aspecten van zowel traditionele als digitale media. Zo wordt er onder meer gefocust op de economische specificiteit van het mediaproduct, de mediawaardeketen, mediaconcentratie, twee- en meerzijdige media markten en de platform economie. Er wordt ook stilgestaan bij recente digitale evoluties, zoals streaming en generative AI, en hoe deze de mediamarkten beïnvloeden.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slidesets, boek- en tijdschriftmateriaal, Canvas
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

HOC: 26 uur (13 x 2 uur)

ZELF: 126 uur

  • Cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van artikels, à rato van 5 uur per HOC: 65 uur (13 x 5 uur)
  • Opvolgen actualiteit en discussieforum: 13 uur (13 x 1 uur)
  • Voorbereiden examen: 48 uur (6 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel beoogt de volgende leerresultaten:

  • Studenten kunnen de economische kenmerken van (nieuwe) media goederen en platformen beschrijven en illustreren.
  • Studenten kunnen basisprincipes (concepten en theorieën) van media-economie toepassen op voorgelegde casussen.
  • Studenten zijn in staat om tendensen en probleemgebieden in een mediamarkt te detecteren en analyseren aan de hand van de aangeboden referentiekaders.
  • Studenten zijn in staat om de voornaamste spelers en instituties binnen de Belgische en internationale mediamarkten te onderscheiden en hun rol uit te leggen.
  • Studenten kunnen zelfstandig media-economische wetenschappelijke literatuur analyseren en in verband brengen met de lesinhoud.

Dit studiedeel draagt onder meer bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie. De studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media, internet en globalisering.
  • De studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Schriftelijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: met korte schriftelijke voorbereiding ter plaatse

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele Opdracht met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het deelresultaat van de individuele opdracht wordt overgedragen naar de tweede zittijd. Meer uitleg over de evaluatie wordt via het digitale leerplatform ter beschikking gesteld.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting politieke wetenschappen, minor communicatiewetenschappen
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject