6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1012487ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Gemeenschapsontwikkeling is een proces gericht op het versterken van gemeenschappen. Doel is gemeenschappen in staat te stellen hun eigen behoeften en uitdagingen te identificeren en aan te pakken. Essentiële componenten daarbij zijn het opbouwen van sociaal kapitaal, het vergroten van participatie, en streven naar sociale rechtvaardigheid.
Deze cursus biedt een interdisciplinaire, kritische en reflectieve inkijk in de principes en praktijken van gemeenschapsontwikkeling, inclusief het vermogen om behoeften en troeven van de gemeenschap te identificeren en te analyseren, samen te werken met een diversiteit aan leden van de gemeenschap, strategieën voor gemeenschapsontwikkeling te ontwikkelen en implementeren.
De cursus bestaat uit drie delen. Deel 1 behandelt verschillende theorieën, modellen, concepten en strategieën van gemeenschapsontwikkeling. Doel is om deze concepten en strategieën voor gemeenschapsontwikkeling kritisch te bekijken, met aandacht voor systeembevestiging en systeemverandering. Waar gemeenschapsontwikkeling gericht op het remediëren van problemen ongelijkheden kan in stand houden en gemeenschappen net verdeeld houdt, kan gemeenschapsontwikkeling ook een vorm van verzet aannemen, waarbij rechten en macht worden opgeëist, met als doel structuren en systemen te transformeren.
Het tweede deel, "praxis", bestaat uit een sprekersreeks gericht op toegepaste praktijken en casussen - bedoeld om studenten te helpen theorieën, modellen, concepten en strategieën van gemeenschapsontwikkeling te concretiseren, en vaardigheden te ontwikkelen. Doorheen deel 2 worden studenten vertrouwd met een scala aan benaderingen en methoden van gemeenschapsontwikkeling, zoals asset-based community development, buurtmapping, deep democracy, of ingrepen in de publieke ruimte.
Deel drie zijn discussiesessies waarbij studenten deel 1 en deel 2 aan elkaar linken, en een eigen visie op principes en praktijken van gemeenschapsontwikkeling ontwikkelen.
Meer informatie m.b.t. de inhoudstafel, het verplichte en optionele studiemateriaal, de studietijdberekening en de werkvormen volgt tijdens de eerste les.
Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.
Gastcolleges worden opgenomen in de cursus.
Studenten worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan groepsdiscussies tijdens de colleges.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de bachelor Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument):
Verder bereiken de studenten in dit opleidingsonderdeel de volgende vakspecifieke leerresultaten:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
WPO Groepswerk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
Studenten moeten op elk onderdeel (groepswerk en examen) minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak.
Als je een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je het laagste deelpunt als eindcijfer.
Als je voor tenminste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.
Het deelcijfer waarvoor je in de eerste zittijd slaagde, mag je meenemen naar de tweede zittijd en hoef je het dus niet opnieuw af te leggen.
De student die de taak in tweede zit opnieuw wilt maken, moet uiterlijk op 5 juli een e-mail naar de docent sturen.
In de tweede zittijd wordt de groepsopdracht vervangen door een alternatieve opdracht.
De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar volgend academiejaar.
Het eindcijfer voor WPO groepswerk is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie waarbij de individuele bijdrage geëvalueerd wordt.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek