6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006220BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Sarah Dury (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
72 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het opleidingsonderdeel ‘Agogisch onderzoekspracticum ’ zal verder gebouwd worden op de kennis van het opleidingsonderdeel ‘Onderzoeksmethoden & -technieken van de agogische wetenschappen’. In dit opleidingsonderdeel zal aandacht besteed worden aan zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. 
Hierbij is het de bedoeling om samen met de studenten een onderzoek binnen het domein van de agogische wetenschappen te ontwikkelen en te doorlopen. Daarbij zal elke fase van de empirische cyclus toegelicht en praktisch uitgewerkt worden (probleemstelling, literatuurstudie, formulering van onderzoeksvragen en hypothesen, onderzoeksdesign kiezen, interviewtechnieken, focusgroepinterviews, opstellen survey, kwalitatieve en kwantitatieve data-analyse en rapportage).

Op het einde van het opleidingsonderdeel ‘Agogisch Onderzoekspracticum’ zullen de studenten een volledige empirische cyclus doorlopen hebben en een eigen thesisvoorstel hebben uitgewerkt.
 Zowel het theoretische als het praktische gedeelte van het onderzoekspracticum, worden zoveel als mogelijk betrokken op het maken van de masterproef.

Bijkomende info

Presentaties (slides), oefeningen en aanvullend tekstmateriaal worden ter beschikking gesteld op het leerplatform.

Achtergrondliteratuur: Handboek: Social Research Methods, Qualitative and quantitative methods, Bryman, A., 5de, Oxford: University Press, 9780199689453, 2015.

Meer informatie over inhouden van lessen, lesmateriaal en studietijdberekening volgt tijdens de eerste les.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Leerresultaten

Algemene competenties

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende opleidingspecifieke leerresultaten van de bachelor Agogische Wetenschappen (zie overzichtsdocument: https://caliweb.cumulus.vub.ac.be/?page=program&id=00043&target=pr&year=2223&language=nl&output=html).

4. De agoog is in staat om de nood aan (wetenschappelijke) informatie in een internationale en multiculturele maatschappelijke context te detecteren, te verzamelen, te analyseren en te verwerken teneinde meer inzicht te verkrijgen in de voorgelegde vragen.

6. De agoog is zich bewust van zowel de mogelijkheden als de beperkingen van (eigen) wetenschappelijk onderzoek, en kan onderzoek actief aanwenden om agogische vraagstukken aan te pakken.

Rol van de onderzoeker

20. De agoog kent de meest gangbare kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethodologie en analysemogelijkheden binnen de agogische wetenschappen.

21. De agoog is in staat om in groep wetenschappelijk onderzoek te doen.

22. De agoog is in staat om zelfstandig wetenschappelijk onderzoek te ontwerpen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studenten dienen een onderzoeksvoorstel in en verdedigen dit mondeling op het examen.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper onderzoeksvoorstel met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten zijn verplicht een onderzoeksvoorstel in te dienen en hiervan een mondelinge verdediging te presenteren tijdens het examen.
Het onderzoeksvoorstel (paper) telt voor 50%, het mondeling examen telt voor 50%.
Studenten moeten op alle twee de opdrachtcategorieën slagen om finaal geslaagd te zijn.


Indien de student  voor geen van beide onderdelen geslaagd was in de eerste zittijd, moeten beide onderdelen hernomen worden in de tweede zittijd. Als je in de eerste zittijd een onvoldoende hebt voor één van de twee onderdelen, krijg je het laagste deelcijfer als eindcijfer. Deelcijfers worden niet meegenomen naar de tweede zittijd dus je moet beide onderdelen opnieuw afleggen in de tweede zittijd.

Als je voor ten minste één van de onderdelen afwezig bent, krijg je een "Afwezig" als eindcijfer voor het opleidingsonderdeel.

De deelresultaten van het Mondeling examen (50%) en Paper Onderzoeksvoorstel (50%), kunnen niet worden overgedragen naar een volgend academiejaar. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Schakelprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Agogische wetenschappen
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek