6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1006212ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Marc Theeboom (titularis)
Hebe Schaillée
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud
Deze cursus richt zich op het potentieel van sport in relatie tot de persoonlijke en sociale ontwikkeling van specifieke groepen in een maatschappelijk kwetsbare positie (‘kansengroepen’). Een bijzondere aandacht gaat hierbij naar jongeren. Hierbij staan 2 aspecten centraal: inclusie in sport (deelname aan sport) en inclusie door sport (sport als middel tot ontwikkeling). Naast theoretische inzichten in het werken met bijzondere doelgroepen, wordt ook aandacht besteed aan praktijk- en beleidsgeoriënteerde aspecten in relatie tot inclusie in en door sport voor personen in een maatschappelijk kwetsbare positie.
Het WPO gedeelte omvat drie deelopdrachten: (1) opmaken van een descriptief logisch model, (2) opmaken van een analytisch logisch model en (3) het schrijven van een kritische reflectie. 
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) :
Bijkomende info

Voor meer informatie omtrent de concrete invulling van het studiedeel: zie Canvas.

Het gebruik van generatieve AI is toegestaan, bijkomende details zullen worden gedeeld tijdens de lessen en via het Canvas cursusplatform. Elk gebruik van generatieve AI moet op een passende manier worden aangegeven.

Leerresultaten

Algemene competenties

De student is na het volgen van dit studiedeel in staat om:
-op basis van theoretische inzichten met betrekking tot de concepten 'maatschappelijke kwetsbaarheid', 'sociale inclusie' en 'sociale exclusie' de betekenis van sport te beschrijven in het werken met personen in een maatschappelijk kwetsbare positie;
-zowel een beschrijvend als een analytisch logisch model zelf op te stellen van een bestaand sport-plus initiatief;
-een kritische reflectie te schrijven over de rol van sport in de uitgekozen sociaal-sportieve praktijk.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 60% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theoriegedeelte

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Praktijkgedeelte

Aanvullende info mbt evaluatie
Theorie: schriftelijke evaluatie van het cursusmateriaal dat is verstrekt tijdens de theorieles (60%)
Praktijk: Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van een evaluatiematrix met indicatoren voor de drie deelopdrachten:
- Opmaken van een descriptief analytisch logisch model (15%)
- Opmaken van een analytisch logisch model (15%) 
Kritische reflectie (10%)
Correctie van het individuele cijfer door een peer-evaluatie via CANVAS. Het individuele cijfer voor de WPO wordt gecorrigeerd door middel van een individuele wegingsfactor en bepaalt aldus 20% van de eindscore.
De totale score van de student is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie. Bij het te laat invullen van de peer-evaluatie zal er een gecorrigeerde individuele wegingsfactor toegepast worden. 
De student moet deelgenomen hebben aan alle opdrachten voor de beoordeling – zo niet krijgt deze een ’afwezig’ op het puntenblad.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie