Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool

Toelatingsvoorwaarden

Inschrijven voor dit studieplan is mogelijk indien u een van de onderstaande diploma's heeft behaald:

Academic Bachelor's programme
Master's programme

Overzicht inhoud van dit studieplan

Het voorbereidingsprogramma Communicatiewetenschappen wordt op dossier samengesteld, afhankelijk van de vooropleiding van de student. Hieronder wordt het maximale traject van 60 ECTS credits weergegeven. Afhankelijk van de vooropleiding van de student kan dit traject nog gereduceerd worden. Studenten nemen hiervoor best contact op met de studietrajectbegeleider via studietraject.es@vub.be.

Studenten met een academische bachelor politieke wetenschappen of sociologie zullen een ad hoc voorbereidingsprogramma van maximaal 18 ECTS credits krijgen. Indien gewenst, kunnen de vakken van het voorbereidingsprogramma gecombineerd worden met de master van 60 ECTS credits en op deze manier kan het masterdiploma in één extra academiejaar behaald worden.

Het maximale traject van het voorbereidingsprogramma Communicatiewetenschappen (60 ECTS credits) bestaat uit drie modules:
- verplicht: vakwetenschappen en onderzoekspraktijk (max. 36 ECTS credits)
- keuze: methodologie (max. 12 ECTS credits)
- keuze: specialisatie (max. 12 ECTS credits)


Verplicht: vakwetenschappen en onderzoekspraktijk

Het verplichte deel van het programma bestaat uit 6 vakken.

Uit de hieronder genoemde cursussen, moet voor ten minste 36 ECTS credits worden geselecteerd.

6ECTS credits - Communicatiewetenschappen I
6ECTS credits - Communicatiewetenschappen II
6ECTS credits - Mediabeleid
6ECTS credits - Seminarie wetenschappelijke werkwijze
6ECTS credits - Onderzoekspaper Communicatiewetenschappen
6ECTS credits - Media-economie

Terug naar boven


Keuze: methodologie

Binnen deze keuzemodule kiest de student 2 vakken.

Uit de hieronder genoemde cursussen, moet voor ten minste 12 ECTS credits worden geselecteerd.

6ECTS credits - Kwantitatieve methoden
6ECTS credits - Kwalitatieve methoden
6ECTS credits - Inhoudsanalyse
6ECTS credits - Beleids- en marktanalyse

Terug naar boven


Keuze: specialisatie

Binnen deze keuzemodule kiest de student 2 vakken.

Uit de hieronder genoemde cursussen, moet voor ten minste 12 ECTS credits worden geselecteerd.

6ECTS credits - Corporate Communication
6ECTS credits - Digitaal mediagebruik
6ECTS credits - Digital Business Models
6ECTS credits - Filmgeschiedenis
6ECTS credits - Journalistiek en democratie

Terug naar boven